Daniel 5:7-9

Tror du på Guds Ande? Och på Satan och demonerna? 

Observera det som hände med kungen Belsassar:

Daniel 5:7-9

"Och kungen ropade med hög röst och befallde att man skulle hämta besvärjarna, kaldéerna och stjärntydarna. Och kungen lät säga så till de visa i Babel: "Vem som helst som kan läsa denna skrift och meddela mig dess uttydning, han skall bli klädd i purpur, och den gyllene kedjan skall hängas om hans hals, och han skall bli den tredje herren i riket." 

"Då kom alla kungens visa dit, men de kunde inte läsa skriften eller säga kungen dess uttydning. Då blev kung Belsassar ännu mer förskräckt, och färgen vek bort från hans ansikte, och hans stormän stod bestörta"


Om du jämförde B82 med den arameiska från originalet, då har du konstaterad några skillnader. Detta beror på att några ord översätts på flera möjliga sätt. "Besvärjarna" är "ashfayá" på arameiska, plural av "asháf" som betyder "stjärntydare". "Stjärntydarna" är däremot "gazrayá", plural av "gezár" som betyder "spåman". Alla de där trollkarlar var experter i det ockulta. Du kan läsa under rubrikerna Daniel 2:1-2; Daniel 2:3-11 och Daniel 4:1-4 andra exempel där besvärjar och trollkarlar kunde inte förklara något till kungen men Guds profeten kunde det. "Purpur" och "scharlakan" är färgerna på tyg, som alstrades från dyra slags färgämne, och pga detta var sådana kläder anskaffbara endast för rika personer med hög status. Själva färger symboliserar personer av hög status i hela skriften. Dessutom, den gyllene kedjan var en annan symbol av makt och auktoritet, och att bli "tredje herren i riket" var detsamma som chef till alla visa i Babel (kungen var Nabonidus, Belsassar var den andre kung och den här "tredje herre" skulle vara chefen till de visa, samma position som Daniel hade fått under Nebukadnessar men som tydligen inte behöll under Belsassar) Trots den ansenliga belöningen, ingen bland besvärjarna kunde uttyda skriften på väggen. 

Kanske undar du om vad är det för samband mellan situationen i de här verser och Guds Ande, Satan eller demonerna? Den här är en mycket berättigad fråga, som vi vill ta itu med innan vi fortsätter vidare. 

När Gud skapade "himmel och jord" då läser vi att "Guds Ande svävade över vattnet". DENNE Ande är Gud själv. I Hesekiel 39:29 och i 2 Korinthierbrevet 3:16-18 blir det solklart att Guds närvaro bland oss (både bland de troende från GT och NT) är Andens närvaro. Att få en "uppenbarelse" genom den Helige Ande (som vi har läst om i Daniel, och i alla profeter från Israel) betyder helt enkelt att få kunskapen direkt från Gud själv. På grund av Guds Andes smörjelse kunde profeterna i Israel tala i Guds namn, genomföra mirakel och hela de sjuka i Guds kraft. 

Men Gud är inte den ende som kan verka i det övernaturliga. Skriften visar att Gud skapade "änglar", andliga varelser som kan komma med profetior också, och som kan verka mirakel också i Guds namn. En av dem kallas för "Satan" eller "djävulen" (två ord som kommer från hebreiska respektive grekiska och som betyder "motståndare") Den här ängeln gjorde uppror mot Gud, och vilseledde många andra med honom. Han och de andra fallna änglar behåller deras kraft som möjliggör för dem att verka i det övernaturliga, men eftersom de är Guds fiender, de använder deras kraft för att motverka Guds verk på jorden, för att lura människorna och hindra dem från att närma sig Jesus. Många exempel i både GT och NT visar hur Satan eller demonerna lurar människorna. 

Tillbaka i våra verser kan vi konstatera att det inte fanns en enda profet från Israel bland alla visa som kungen Belsassar kallade. I Daniel 2:1-2 i den här sajten kan du hitta en NOT vid slutet med de "yrke" de utövade i Satans makt. Innan vi fortsätter, låt oss titta närmare i ett avsnitt på 2 Thessalonikerbrevet, där aposteln Paulus profeterar om Herrens Återkomst. I denna församling trodde man att Herren skulle komma omgående, och därför hade några meddlemmar slutat jobba eller göra affärer, eftersom de skulle omedelbart "lämna den här jorden". Ett bland andra skäl med det här brevet är att visa dem att Jesu Återkomst är sammankopplade till andra händelser, att det hela skulle inte alls omedelbart inträffa, och att de skulle fortsätta försörja sig som vanligt: 

2 Thess 2:8-12 

"Då skall den Laglöse uppenbaras, han som herren Jesus skall dräpa med andedräkten ur sin mun och förinta med glansen vid sin ankomst. Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem"

"Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten"

Nåväl, den "laglöse" som "skall uppenbaras" i vers 8 är Antikristus, samma som vi har pratat om före om som vi skall tala om vidare om Herren tillåter det. Observera att det är Satan som sätter honom på tronen, med "falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster". Men för dem som inte kan skilja mellan olika andar, de falska tecken och under är ju andra övernaturliga verk som de attribuerar till Gud eftersom de inte vet vilken källan är. De blir lurade, och "skall bli dömda" eftersom de "tror inte på sanningen" (Jesus) Det är därför Gud "låter villfarelsen få makt över dem", Herren lämnar dem i djävulens händer, helt enkelt. De här verser visar oss att: 

1) Det finns människor som inte tar emot Jesus eller tror på Honom
2) Det finns en villfarelse (från Satan) som gör att man luras
3) De som inte tar emot Jesus (sanningen) blir lurade av "villfarelsen", så att de förblir lurade och blir dömda pga deras otro. 

I andra Moseboken kan vi läsa om Moses kallelse, hur blev det när Gud sände honom att frälsa Hebréerna från förtryck och slaveriet i Egypten. Gud smorde Moses som profet och gav honom kraften att göra tecken och under. Bland de är de välkända plågor som skulle drabba egyptierna så att de skulle frukta Israels Gud och slutligen låta folket gå därifrån. Men när man läser 2 Mos 7:22 och 8:7 då ser man att Faraos trollkarlar kunde göra några av de under också. Detta var tillåtet av Gud, som skulle låta Farao "tillsluta sitt hjärta" och vägra Moses rätten att gå. Självklart, när Farao såg att sina trollkarlar kunde göra samma saker och ting som Moses gjorde, då trodde han att den här "Moses Gud" var inte överlägsen sina egyptiska gudar. 

Trollkarlar och spåmän har i alla tider besittat förmågan att verka övernaturliga tecken i Satans kraft. Men djävulens kraft är underlägsen i jämförelse med Guds kraft. De egyptiska trollkarlar fick erkänna att de var inkapabla av att skapa mygg, eller kopiera de andra tecken som Moses gjorde. De andra trollkarlar i Babel erkände också att de var inkapabla, eftersom de kunde inte läsa skriften på väggen. I båda fall kan man se att Satans kraft fungerar bara om Gud tillåter det, och Gud gör det bara när Han bestämmer det i sin oändliga vishet. 

I andra föregående budskap har jag berättat att jag blev född och uppfostrades under en kommunistisk regim. Men det var inte allt. Eftersom min fader var en marinofficer, vi blev uppfostrade som ateister hemma. Under kommunismen är det vanliga att staten och kyrkan är fiender. Min moder trodde på Gud, men pga av hennes respekt till min faders position fick vi inte gå till kyrkan någon gång eller höra om Jesus (mycket i hennes uppfostran var kristna principer, men utan att kalla dem för "kristna" eller "bibliska") Bara vid tonårsåldern började vi ifrågasätta den antikristna ideologin som vi hade fått från barndomen, även mer i skolan, där det finns ett helt utvecklat "utbildnings" system som syftar på att människorna skall aldrig komma till Jesus. 

Satans "villfarelse" verkade cirka 30 år i mitt liv för att "lära" mig att "religionen är opium för folket", att Bibeln är bara en sagolik bok som man kan inte tro på, att det finns ingen "skapare" eftersom den här världen blev till på måfå, och livet också, att vi härstammar från amöbor via primaterna, att det finns ingen Gud, bara naturlagar, och att allting kan förklaras genom vetenskaplig kunskap. Till personen som jag var före trettioårsåldern, att tro på Satan och demonerna var "vidskepelse". 
  
Men Jesus förändrade denna person när Han kom till mitt liv. Hans Ande kom och gav mig andliga gåvor. På grund av detta har jag gjort förbön för sjuka, demon besatta eller andra som behövde ett mirakel, och jag har sett Guds hand när Han verkat helbrägdagörelse, befrielse eller andra välsignelser. Det är tron som gör det möjligt. Det spelar ingen roll vad var det som man trodde på innan man kom till Jesus. Det som räcknar är det som Jesus tror, och det som Han kan göra, om man underkastar sig Honom. Herrens mål är att skicka oss att göra sitt verk, att göra oss till det slags troende som utför "gärningar som Jesus egna, och ännu större". 

Om du är fastbunden pga samma "villfarelse", om du "står utanför det liv som Gud ger" som de där personer som Paulus syftar till i Efesierbrevet 4:17-18, om du litar bara på rikedomar, position, auktoritet, utbildning eller vilket som helst utan på Jesus Kristus, låt mig berätta att Han kom för att befria dig från Satans villfarelse. Det är bara Jesus som kan göra det, och det är bara du som kan tillåta Honom att göra det. Jag vet inte vilken synd eller synder håller dig fastbunden; det vet bara du själv och Gud. Men säkerligen vet jag att Han kom för att dö på korset för våra synder, det spelar ingen roll hur många de är, och för att ge oss nytt liv, så att vi vandrar med Gud och inte med Satan. För att komma in till det här nya livet det enda man behöver göra är att be till Jesus Kristus, bekänna sina synder och omvända sig, ta emot Jesus som Herre och Frälsare och lyda Honom. Genom den Helige Ande skall Han leda oss att bli förändrade, återskapade i Guds avbild, den som skapade oss. Det skall komma en tid när detta inte är möjligt, men om du läser de här orden just nu, den tiden är inte här än. Ta emot Jesus idag, och börja det nya livet i Honom! 

Må Herren välsigna dig! I Jesu kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar