Daniel 5:1-4

Har dur självmordstankar?

Frågan är inte om du funderar på att begå självmord. Förmodligen gör du inte det. Men det finns många sätt att "begå självmord" på grund av okunskap. Se vad som hände med kungen Belsassar i Babel:

Daniel 5:1-4 

"Kung Belsassar gjorde ett stort gästabud för sina tusen stormän och höll dryckeslag med de tusen. Medan nu Belsassar var under vinets välde, befallde han att man skulle bära fram de kärl av guld och silver, som hans fader Nebukadnessar hade tagit ur templet i Jerusalem. Ur dem skulle så kungen och hans stormän, hans hustrur och bihustrur dricka"

"Då bar man fram de gyllene kärl som hade blivit tagna ur tempelsalen i Guds hus i Jerusalem, och kungen och hans stormän, hans hustrur och bihustrur drack ur dem. Medan de så drack vin, prisade de sina gudar av guld och silver, av koppar, järn, trä och sten"





Belsassar (553-539 fKr) var medregent i Babylonien, under hans far Nabonidus. Experterna förklarar att det var därför Daniel erbjöds att vara rikets tredje man, eftersom Belsassar själv var den andre och Nabonidus (555-539 fKr) var Babyloniens kung. Vid den tid då Perserna kom mot Babylonien, och som vi kan läsa om vid kapitlets slut, Nabonidus hade tågat mot dem och Belsassar var ansvarig för huvudstaden Babylon. 


Om du har jämfört texten från originalets arameiska med B82, då har du konstaterat att den svenska versionen är mycket bra. Vi vill betona två viktiga ord från originalet. Först, "kärlen" från Jerusalems tempel kommer från arameiska "man" som kan betyda både "kärl" och "redskap". När man läser Jeremia 52:17-23, då kan man se att babylonierna plundrade Jerusalems tempel och tog med sig allt möjligt. Självklart, i Daniel 5 översätter man bara "kärl" eftersom kungen befallde om de "redskap" man använder öfr att drycka. Det andra ordet är "gudar", som kommer från arameiskan "elahá". När man läser de här "gudars" beskrivning ("av guld, silver osv") kan man översätta dem också som "avgudar" eller "avgudabilder" (falska gudar)

Om du har läst i trafikskolan för att skaffa körkortet, då har du säkert hört om hur farligt det är med alkohol plus bilkörning. En pytteliten mängd av alkohol i ditt blod påverkar din körningsförmåga på ett betydligt sätt. Den gör det svårare att komma ihåg och tillämpa reglerna (fokusera) och dessutom att reagera när det krävs snabba beslut (dina reaktioner blir långsammare, men bromsarna och ratten är detsamma) Resultatet: du blir en farlig förare. I statistiker om trafik olyckor kan du läsa om detta. Bara i Sverige, 20 % av de som dör i trafikolyckor hade alkohol i blodet (andra länder visar ännu mer, upp till 75 %)

Efesierbrevet 5:18 lyder, "Berusa er inte med vin, där börjar lastbarheten, utan låt er uppfyllas av ande". Ordet "lastbarhet" är den svenska motsvarighet till grekiskans "asotía" - som betyder "syndighet", "osedlighet", "gudlöshet", "skändlighet". Detta kan beskrivas som att "ge efter för lustan". Man struntar helt enkelt i sina värderingar och blir en libertin. Motivet att lär sig rattfylleriets faror i trafikskolan är att alkohol skall göra dig "ansvarslös" och "omoralisk". Den ansvarslöse struntar i att köra som man ska; den omoraliske respekterar inte några trafikregler och värderar det mänskliga livet som inget.  

Belsassars beteende var katastrofalt för honom. Hans syndighet och lastbarhet på grund av alkohol gjorde att han föreställde sig att vanhelga de heliga föremål som babylonierna hade tagit med sig efter templets plundring i Jerusalem. 

"Vanhelga"? Vad då "vanhelgelse"? 

Detta ord innebär att handla med heliga föremål - eller saker och ting som man borde respektera, som en grav eller ett tempel - utan respekt, så att man förnedrar det. De där kärl som Belsassar befallde att hämta var menade för att fyllas med korn, olja och vin ("jordens frukt") och stå bredvid skådebrödet, på bordet som fanns i "den heliga platsen" (2 Mos 25:29; 37:16; 4 Mos 4:7)  Den här heliga platsen i templet motsvarade den från tabernaklet, fast i Salomos tempel fanns det tio bord och bara ett i tabernaklet. Att vanhelga de där kärl under Belsassars befallning var en väldigt ondskefull gärning, eftersom allt som fanns i den heliga platsen och i den "allra heligaste" platsen (ett annat rum där förbundsarken fanns) var bland det heligaste i den judiska religionen. Det är ungefär samma sak som Antiokos IV Epifanes skulle göra när han befallde att offra en gris ("orent djur" som judarna inte ens äter) på altaret, för att vanhelga det. Vanhelgelsen gav Belsasar ingen bra resultat. Vi skall se att han dog på grund av detta. Eftersom Israel Gud är inte som andra "gudar". Han är himmelens och jords Skapare, och den ende sanne Gud. 

 I föregående budkskapet, under rubriken "Daniel 4:33-34", pratade vi om det som hände i Gush Katif, i Gaza remsan, där Israels regering förflytade alla judar för att lämna området till de palestinska araber. De vanhelgade synagogorna som judarna lämnade, och förstörde dem. Men sådana händelse är inget nytt i Gazaremsan. Detta land kallas för "filistéernas land" i Bibeln. Filistéerna var traditionella fiender till Israel, och Skriften berättar om en annan vanhelgelse i 1 Samuelsboken. 

1 Sam 4 handlar om ett krig mellan filistéer och judar. De första dödade 30 000 judar och rövade förbundsarken. Är det möjligt att vanhelgelsen syftade att visa att deras egen "gud" Dagon var mäktigare än Israels Gud? Observera 1 Sam 5:1-6:

"När filistéerna hade tagit Guds ark, förde de den från Eben-Haeser till Asdod. Där tog filistéerna Guds ark och förde in den i Dagons tempel och ställde den bredvid Dagon"

"Men när asdoditerna tidigt dagen därefter kom dit, fick de se Dagon ligga framstupa på jorden framför Herrens ark. Då tog de Dagon och satte upp honom igen på hans plats. Men när de dagen därefter åter kom dit tidigt på morgonen, fick de på nytt se Dagon ligga framstupa på jorden framför Herrens ark. Och Dagons huvud och hans båda händer låg avslagna på tröskeln. Endast fiskdelen satt kvar på honom. I Asdod trampar därför ännu i dag ingen på Dagons tröskel, varken någon av Dagons präster eller någon annan som går in i Dagons tempel" 

"Och Herrens hand vilade tung över asdoditerna. Han ställde till förödelse bland dem, genom att han slog dem med bölder, såväl i Asdod som inom tillhörande områden"

Om du har katter som brukar gå ut, då är det möjligt att de jagar små fåglar eller möss och kommer hem med dem, som ett "krigsbyte". Det ser ut som att de vill visa oss, "titta vad jag kan!". På samma sätt gjorde filistéerna som ladde förbundsarken vid Dagons fötter. Vilje de framföra ett krigsbyte infär deras "gud"? Det vet vi inte. Men det som vi utan tvivel  vet är att Dagonstatyn blev förstörd och att många filistéer i Asdod, Gat och Ekron blev sjuka eller dog på grund av arkens vanhelgelse. 

Filistéerna var avgudadyrkare. De tillbad avgudar, bland annat Dagon. Men arkens vanhelgelse visade dem att Israels Gud var ett annat slags "Gud", som man inte vanhelgar ostraffat. Avgudadyrkan i sig själv är ett slags vanhelgelse, eftersom Guds barn är kallade att vara heliga for vår Gud är Helig, och när man tillber avgudar - demoner, faktiskt, eftersom en avgudabild är bara en representation av en oren ande, inte av Guds Ande - när man tillber avgudar vanhelgar man sig själv. I Daniel 4:5-6 i den här sajten kan du läsa om hur avgudadyrkan i Israel orsakade riket att falla och att de fördes bort i fångenskap till Assyrien och Babylonien. 

Kyrkan har också tillåtit många former av avgudadyrkan i sina två millenier. Reformationen fastslog "fem solae" för att rensa kristendomens doktrin från icke-heliga-icke-bibliska påstående. En av de "solae" (plural av latin "solus" som betyder "bara") är "Solus Christus", som kan översättas som "bara Kristus" eller "bara genom Kristus" (man kan bli frälst, eller nalkas Gud) Med utgångspunkt i 1 Timoteus 2:5 ("Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus") den här "solus" påstår att bara Jesus är Gud bland oss och den ende som kan förmedla mellan Gud och oss. När man ber till Maria, till Paulus, Johannes eller Petrus (och alla andra "helgon") det är bara avgudadyrkan. Guds helgona dog och deras kroppar förrutnade i deras gravar. Deras själar i himmelen väntar på deras kroppars återuppståndelse - den återuppståndelse som bara Jesus har upplevt - på samma sätt som resten av Guds helgon (levande eller döda kristna som några erkänner inte som "helgon" men Bibeln gör det) 

Belsassars vanhelgelse innebär inte bara avgudadyrkan. Den innebär uppror mot Israels Gud, eftersom den onde konung tog de heliga föremål och använde dem som syndens redskap. De där kärlen hade som syfte att användas i Jerusalems tempel, och kungen hade ingen prästerlig kallelse för att använda dem, ännu mindre i ett sådant andvändningsområde. I 3 Mos 10:1-2 läser vi om några som hade den gudomliga kallelse och som var smorda till att vara präster av Israels Gud. Inte ens de skulle uppföra sina yrkesmässiga sysslor på ett upproriskt sätt (detta skulle innebära straff) :

"Men Arons söner Nadab och Abihu tog var sitt fyrfat och lade eld i dem och strödde rökelse på dem och bar fram inför Herrens ansikte främmande eld, annan eld än den han hade gett dem befallning om. Då gick eld ut från Herren och förtärde dem, så att de föll döda ned inför Herrens ansikte"

Var de berusade? Vilje de visa att de hade så stor auktoritet som översteprästen Aron, deras fader? Vilje de bara lukta rökelsens doft, som är så ljuvlig? Oavsett vad deras motiv skulle vara, deras uppror kostade dem livet. Fyrfaten och alla andra föremål i Herrens temple eller tabernakel var inte där för att man skulle göra med dem som man vill, utan som Gud vill. 

Samma uppror har hänt i kyrkan. Herrens Ord, som är Helig och som skall läsas och predikas som Gud visar, har blivit misstolkat och använt för att legitimera synder som polygami, äktenskapsbrott, otukt och på sistone, homosexualitet. Äktenskapet är ett heligt förbund, som Gud ämnade till en man och en kvinna, och som genom att tillämpas under andra förutsättningar blir vanhelgat.  Kyrkan har historiskt förklarat som "sekter" de grupper som övar polygami eller otukt och legitimerar detta med "bibliska principer". Men vi som har levt delvis i 1900-talet har sett en ny styggelse utövas i "kyrkor", nämligen bröllopsceremonier mellan personer av samma kön. Varför skall vi kalla för "kyrka" en samling personer som trampar på Jesu blod, hånar Hans helighet, vanhelgar Bibeln och de bibliska doktriner, och även använder det prästerliga yrke som Gud ämnade att skulle helga äktenskapet, på ett felaktigt sätt? De har kallat gott något som är synd. Och deras vanhelgelse skall inte bli ostraffad, som Arons sönernas, polygamisternas eller de som begåtts alla andra syndare. 

Nadab och Abihu blev smorda till präster. Att tända rökelse ingick i deras sysslor. För de okunniga, de höll inte på någonting ont. Men man kan inte lura Gud. Han ser inte bara bilder och gärningar, utan motivet och hjärtats avsikt. På samma sätt är prästerna i kyrkan smorda för att lära Bibeln och för att uppföra vigselceremonin bland annat. Men om man gör det utan den Helige Ande då blir det ödesdigert. De har förklarat "heligt" någonting som är en styggelse. De verkar inte i Guds kraft, utan i Satans. Låt oss be att kyrkan blir fri från den ondes påverkan. Så lyder Herrens Ord:  

"Köttets sinnelag innebär ju fiendskap med Gud; det underordnar sig inte Guds lag och kan inte heller göra det. De som är kvar i sin köttsliga natur kan inte behaga Gud"

"Ni däremot är inte kvar i den utan lever andligt, när nu Guds ande bor i er. Men den som inte har Kristi ande tillhör inte honom"

Romarbrevet 8:7-9

Vi kristna "tillhör Jesus". Det som gör att vi "tillhör Jesus" är Guds Ande. När vi tar emot Jesus som vär Herre och vår Frälsare, när vi bekänner vår tro på Honom, den Helige Ande kommer och bor i oss. Om man inte har den Helige Ande, då tillhör man inte Jesus. Det spelar ingen roll vilken utbildning man har, hur många Bibelverser man kan, eller böcker eller hela Skriften. Om du verkar inte under den Helige Andes ledning, ditt offer är då "främmande eld" som Herren har aldrig godkänt. Förr eller senare skall man uppleva vedergällningen. 

Belsassars vanhelgelse innebar inte bara avgudadyrkan och uppror. Vi kan se en annan aspekt, som har kallats förut som "lastbarhet". Kungens synd hände när han var alkoholpåverkad. Vi kan läsa i Efesierbrevet 5:18 igen :

"Berusa er inte med vin, där börjar lastbarheten, utan låt er uppfyllas av ande" (möjlig översättning, "av Anden" - Guds Ande)

Vi såg att "lastbarheten" kommer från grekiskan "asotía" - som betyder "syndighet", "osedlighet", "gudlöshet", "skändlighet". Vi såg också att detta kan beskrivas som att "ge efter för lustan", när man struntar helt enkelt i sina värderingar och blir en libertin. Att strunta i det heliga är inget bra. "Asotía" orsakade död och sjukdom i Korinths församlingen. 1 Korinthierbrevet 11:17-22 lyder: 

"När jag ger denna föreskrift kan jag inte berömma er för era sammankomster som snarare skadar än gagnar. Först och främst har jag hört att ni delar upp er i grupper när ni möts i församlingen, och det tror jag delvis är sant. Det måste till och med finnas olika partier bland er, så att det visar sig vilka av er som är att lita på"

"Men vid era sammankomster går det inte att hålla Herrens måltid, för var och en tar genast för sig av sin egen mat, och den ene sitter hungrig medan den andre har druckit sig berusad. Har ni inte era hem där ni kan äta och dricka? Bryr ni er inte om att det är Guds församling? Skall de som inte har något behöva skämmas? Vad vill ni jag skall säga, skall jag berömma er? Nej, för det här får ni inget beröm" 

Herrens måltid i Korinth liknade mer Belsassars orgie än den kristna sakramenten som Herren befallde oss att observera "tills dess Han kommer". Och Paulus säger till dem att "deras sammankomster snarare skadar än gagnar", att meningsskiljaktigheter mellan dem skulle visa bland dem "vilka var att lita på" - och vilka var inte det, självklart. Om själva måltiden säger aposteln att deras beteende "skulle inte få något beröm" eftersom det var ingen "Herrens måltid" när de "brydde sig inte om att de var Guds församling". I deras sammankomst var inte den Helige Ande inbjuden. Resultatet av lastbarheten: många var sjuka och andra hade dött till och med (se 1 Kor 11:29-30)

Kyrkan är Kristi kropp. Och Kristus är ingen "syndens tjänare" utan den som leder till helgelse. Korinthierna som vanhelgade Herrens måltid blev sjuka och dog. Prästerna som offrade främmande eld dog. Filistéerna som försökte stjäla förbundsarken blev sjuka och dog. Kung Belsassar, som vanhelgade kärlen från Yahwes tempel, dog och sitt rike blev erövrat (perserna erövrade Babylonien, sedan grekerna och många andra, så att det blev aldrig mer "Babylonien")

Tycker du att det är helt OK med alkoholdryckande? Att det är helt OK med "bröllop" mellan två personer av samma kön? Att man får be till vilken som helst förutom Treenigheten? Att man kan begagna heliga föremål som man vill? Att man kan förvränga Skriften så att de säger det man vill, inte det som Gud vill? Låt ingen lura dig; varje vanhelgelse ska få sitt straff. 

Det finns något som Gud har visat mig och jag vill berätta för dig. I himmelen är inte alls välkomna Katoliker eller Protestanter, Jehovas Vittnen eller Sjundedagsadventister, Presbyterianer eller Baptister, Pingstvänner eller Mormoner, Ortodoxer eller Kopter. Människorna tänker på "kristna" och "kristna denominationer" - och blandar ibland kyrkor och sekter på grund av okunskap. Men Gud kallar för "kristna" de som har tagit emot Jesus Kristus som deras Herre och Frälsare, och som tar emot den Helige Ande, den som är Guds "sigill" på oss (Efesierbrevet 4:30) Ingen "denomination" kan rädda dig från helvetet! Bara Kristus frälsar!

Om du har inte tagit emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare, gör det idag! Det spelar ingen roll vad är det som du har vanhelgat på grund av okunskap; Herren är långmodig och stor i mildhet. Din synd har inte fått det oförmodat straff som Nadab och Abihu fick, eftersom Herren vill inte att du går förlorad. Han vill att alla skall ångra sig och omvända sig. Det spelar ingen roll vilka är synderna du har begått - Kristus är lösningen. Allt du har att göra är att be: "Herre Jesus. mina synder har gjort att jag vandrar bort från dig. Du och Ditt Ord har blivit främmande för mig. Förlåt mig, förlåt att jag har vanhelgat din helighet. Rensa mig med blodet som utgöts på korset i Golgata, ta bort mina synder, fyll mig med din Helige Ande, gör mig till ditt barn, en arvinge av dina löfte och av evigt liv. Skriv mitt namn i Livets Bok. I Jesu namn. Amen"

Låt inte bli! Vänta inte för att bli frälst! Kristus kan komma när som helst, och den stora vedermödan kan börja här på jorden. Det skall vara en katastrof och en kris som världen har aldrig sett från mänsklighetens födelse. Ta emot Jesus, och bli fri från domen!

Må Herren välsigna dig! I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar