Daniel 5:20-21

Är du i fängelse?

Kanske är du faktiskt. Om du läser denna text från ett fängelse eller ett annat slags plats där man befinner sig i fångenskap, Herren har ett tröstande ord till dig, och ett ord till din själs befrielse (läs vidare bara!)

Första tanken som förknippas i hjärnan med "fängelse" och "fångenskap" är att man saknar frihet. Babylonierna tog judarna som fångar. Romarna tog greker och många andra från de erövrade länder, som fångar. De som koloniserade den amerikanska kontinenten tog afrikaner som fångar. Och rättvisans apparat i varje land brukar fängsla de personerna som har begått några brott. Oavsett vilket slags fångenskap man har hamnat i skall man förlora sina rättigheter, och underordna sig ett helt system av regler som har dikteras av dem som tog ens frihet. Fångens dagliga liv påverkar själen och anden djupt, och denna påverkan kan förändra personen.

Men kanske du befinner dig inte i ett fängelse, bokstavligt. Kanske är du välsignad med ett riktigt hem, en familj, ett job som ger dig inkomster till ett bra liv, rätten att rösta i ditt lands val (om du lever i en demokrati, självklart) etc. Men de fysiska "fängelse" som man kan se och vidröra är inte de enda som finns.

Observera orden som psalmförfattaren skriver i Psaltaren 84:11:

"Ty en dag i dina gårdar är bättre än eljest tusen.
Jag vill hellre vakta dörren i min Guds hus än vistas i de ogudaktigas hyddor"

"I de ogudaktigas hyddor" är översättningen av hebreiskan "be-okholé reshá" där "reshá" står för "onda" egenskaper, illviljan, ondskan. Då ser vi att versen påpekar kontrasten mellan Guds hus och de ondas vistelse. Men det är inte allt.

I Apostlagärningarna läser vi i en berättelse hur aposteln Petrus tillrättavisade en trollkarl, som kallades Simon och som vilje köpa den Helige Andes kraft. Före hans omvändelse var Simon en kändis i sitt lokala samhälle, och när han såg att apostlarna gjorde kraftiga tecken och under i Andens kraft, då tänkte han att han kunde "vara någon" igen, nu bland de kristna. Men Petrus sade till honom att han var fängslad av synden ("snärjer med orättfärdighet" i B82 är översättningen av "súndesmon adikías oró se ónta", bokstavligen, "i orättfärdighetens fängelsehåla ser jag att du är", Apost 8:23) Han sade också att han måste omvända sig från denna ondska.

Levde Simon i fängelse? Självklart inte. Vilken "fängelse" var i Petrus tanke?

Guds Ord kallar vår kropp till ett "tält som är vår jordiska boning" (2 Kor 5:1) och "en andlig boning åt Gud" (Ef 2:22) De här verser visar oss att VI är boningar, och att Guds Ande vill bo i dessa "rum" (som är vi själva)

Men, vem är det då den som bor i "de ogudaktigas hyddor"? Observera det som vi läser i 2 Petrusbrevet 2:4 om detta (du kan prisa Herren) :

"Gud skonade inte änglar som hade syndat, utan störtade ner dem i underjordens mörka hålor, där de hålls i förvar till domen"

De "änglar som syndade" kallas för "fallna änglar" eller "demoner", och deras ledare är Satan. Eftersom de är andar, de söker en boning i oss människor - vi kan t.o.m läsa i NT att de sökte boning i en svinhjord. De "mörka hålor" som Petrus syftar till är samma fängelse där Simon bodde, nämligen hans egen kropp, själ och ande. "Satans fångar" förlorar deras frihet och deras rättigheter - precis som de fysiska fångar - och måste underordna sin onde mästarens önskningar.

Men det finns en skillnad mellan andlig och fysisk fångenskap. Den som är fången kan vara andligt fri. Daniel och sina vänner lyckades i att vägra "babyloniseras", och även som fångar, de höll dem själva fria, för att tjäna deras Gud. Paulus och Silas, i Apostlagäningarna 16:19-31 (du kan läsa det innan du fortsätter) var fria i anden för att prisa Gud även i fängelse, och när de gjorde det, befrielsen kom till dem. Men andlig fångenskap håller en som fånge, även när man ser ut som fri. Trollkarlen Simon trodde att han var fri, liksom apostlarna - han ville inte befrias, utan att få kraften för att göra samma sak som de gjorde. På samma sätt, många ogudaktiga som gör Satans verksamhet i den här världen tror att de är fria at göra som de gör.

Det judiska folket gick till Babylonien i fångenskap - de flesta av dem - p.g.a deras synd, för de levde i andlig fångenskap. Men i Jeremias bok, kapitel 29 är ett brev som profeten - same som profeterade fångenskapen - kallar dem att fortsätta med deras liv som de skulle ha gjort i deras land, eftersom de skulle återkomma fritt till Juda efter 70 år. Detta brev är en kallelse för att lämna den andliga fängelsehåla (p.g.a avgudadyrkan) eller undvika att hamna där (som Daniel och sina vänner gjorde, genom att vägra delta i avgudadyrkan)

Observera hur beskriver Daniel den andliga fångenskap där Nebukadnessar gick igenom p.g.a hans stolthet i kapitel fyra:

Daniel 5:20-21:

"Men när hans hjärta förhävde sig och hans ande blev stolt och övermodig, då störtades han från sin kungatron, och hans ära togs ifrån honom. Han blev utstött från människors barn, och hans hjärta blev likt ett djurs, och han måste bo bland vildåsnor och äta gräs som en oxe, och av himmelens dagg vättes hans kropp – detta till dess han besinnade att den högste Guden råder över människors riken och upphöjer vem han vill till att härska över dem"



Om du jämförde B82 med arameiskan från originalet, de har du konstaterat att den svenska versionen är perfekt. Kungens hjärta - hans tänkesätt eller tanke förmåga - blev likt ett djurs.

Skulle detta kunna hända till oss? Påverkas vår hjärna av att leva i andlig fångenskap?

Observera orden från aposteln Paulus till romarna i Romarbrevet 1:

"Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet. Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. De ville gälla för visa, men blev till dårar. De bytte ut den oförgänglige Gudens härlighet mot bilder av förgängliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur"

"Därför lät Gud dem följa sina begär och utlämnade dem åt orenhet, så att de förnedrade sina kroppar med varandra. De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen. Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse"

"Eftersom de föraktade kunskapen om Gud, lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras, uppfyllda av allt slags orättfärdighet, elakhet, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst, stridslystnad, svek och illvilja. De skvallrar och baktalar. De föraktar Gud. De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det"

Romarbrevet 1:18-32

Man kan se att det som händer till de ogudaktiga, "deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades" är samma sak som hände med Nebukadnessar, "hans hjärta förhävde sig och hans ande blev stolt och övermodig". Fåfänga och stolthet orsakar att de ogudaktiga hemfaller åt föraktliga tänkesätt, precis som kungen. Förutom homosexuella förhållande - som beskrivs i de här verser - det finns en ganska lång lista av synder som är resultatet av det "föraktliga tankesättet".

Varför gör Gud så? Kanske vill Han att skicka dem till helvetet, att döma dem till evig död?

INTE ALLS. Gud är kärlek. Han vill att syndarna skall bli frälsta, inte förlorade. Därför sände Han sin ende Son för att dö för oss på korset. Han gjorde det p.g.a våra synder, inte av sina, eftersom Han syndade aldrig.

De ogudaktigas fångenskap beskrivs här som att "bli till dårar" och "att byta ut den oförgänglige Gudens härlighet mot bilder av människor eller djur". Detta orsakar att de "byter ut Guds sanning mot lögnen" och "förnedrar sina kroppar med varandra" - denna är Guds definition av de sexuella förhällande mellan personer av samma kön.

Gud är inte den som förvaltar ditt tankesätt. Han äger inte heller det i det här livet. Han har givit dig frihet att välja det som du skall göra i livet. När Paulus skriver att Gud "lät dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt" så menar han inte att Gud gör människor till onda människor, utan att han "LÅTER" de hålla på och leva i ogudaktighet. Gud tvingar ingen att ta emot Jesus eller att leva efter sitt Ord.

På samma sätt som Nebukadnessars boning var "bland vildåsnor", de ogudaktigas boning är en fängelsehåla som demonerna brukar för att göra som de vill. Romarbrevet 1:28-32 -  sista stycket i Romarbrevets citering vi läste - beskriver detta "föraktliga tankesättet". Du kan läsa det här igen:

"Eftersom de föraktade kunskapen om Gud, lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras, uppfyllda av allt slags orättfärdighet, elakhet, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst, stridslystnad, svek och illvilja. De skvallrar och baktalar. De föraktar Gud. De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det"

Någon kunde tänka, "men detta är inte mitt tankesätt. Ingen tänker så". Om du tänker på att meningen är att de ogudaktiga är uppfyllda med "ALLT slags orättfärdighet" samtiditgt, då skulle du ha rätt. Men meningen är inte den. Listan är lång eftersom det finns många tankesätt med. De själviska har ett föraktligt tankesätt, de som är uppstudsiga mot sina föräldrar har ett föraktligt tankesätt, de avundsjuka har ett föraktligt tankesätt, de som sveker har ett föraktligt tankesätt, lögnarna har ett föraktligt tankesätt, de som är kärlekslösa har ett föraktligt tankesätt, mördarna har ett föraktligt tankesätt.

De ogudaktigas själ själv år en fängelsehåla.

Hur hamnar man i en sådan plats?

Romarbrevet 1 visar svaret: de syndade, Gud har förklarat dom mot deras ondska och lämnat de till straff. Nebukadnessar fick en "tuktande dom"; han blev en "fånge" tills han "besinnade att den högste Guden råder över människors riken och upphöjer vem han vill till att härska över dem". Belsassar åt andra sidan, fick en dödsdom. Hans synd var så allvarlig att han fick ingen andra chans, ingen "tills..." (något som skulle stoppa straffet)

Herren Jesus skall återkomma. Idag är dagen för de ogudaktiga att lämna deras onda tankesätt, omvända sig genom att lämna deras synder, och ändra deras liv. Guds vrede slår jorden även i våra dagar med lokala katastrofer, och man kan läsa i Uppenbarelseboken om domar på en del av jorden eller av jordens invånare. Men en dom skall komma där ingen skall få möjlighet att fly, precis som det hände med Belsassar.

Om du har inte än tagit emot Jesus som Herre och Frälsare, då är det mycket möjligt att du har bott i en fängelsehåla även utan att märka det. Många som tror att de är fria lever faktiskt i andlig fångenskap. Jag vet inte vilket är ditt tillstånd, men den Helige Ande vet. Och Jesus vill befria alla fångar! Läs Hans ord i Lukas 4:18-19:

"Herrens ande är över mig, ty han har smort mig till att frambära ett glädjebud till de fattiga. Han har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna året som Herren har valt"

Människorna som lever så är "förtryckta" av Satan, de behöver befrielse. Herren vill bryta alla kedjor, öppna fängelsehålans dörrar, befria dig! Allt du behöver är att ta emot Honom som Herre och Frälsare. Han kom för att befria de fångna.

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar