Daniel 5:10-12

Har du sett bildekalen där det står, "Live your life so the pastor doesn’t have to lie at your funeral"? ("Lev ditt liv så att pastorn behöver inte ljuga i din begravning") Har du tänkt om kyrkoministern, som skall föra talan innan kistan går ner i jorden, skall hitta något ädelt eller positivt att berätta om dig? Eller om han eller hon skall behöva tiga om dina flesta ord eller gärningar?

Observera hur rekommenderar drottningen profeten Daniel: 

Daniel 5:10-12

"Men när kungens och hans stormäns tal blev känt för kungamodern, begav hon sig till gästabudssalen. Där tog hon till orda och sade: "Må du leva evinnerligen, o kung! Låt inte oroliga tankar uppfylla dig, och må färgen inte vika bort från ditt ansikte. I ditt rike finns en man i vilken heliga gudars ande är. I din faders dagar befanns han ha insikt och förstånd och vishet, lik gudars vishet, och din fader, kung Nebukadnessar, satte honom till den överste bland spåmännen, besvärjarna, kaldéerna och stjärntydarna. Ja, detta gjorde din fader kungen, eftersom en ovanligt hög ande och klokhet och förstånd och skicklighet att uttyda drömmar och lösa gåtor och reda ut invecklade ting fanns hos denne Daniel, åt vilken kungen hade givit namnet Beltesassar. Låt därför nu tillkalla Daniel – han skall meddela uttydningen"
Om du jämförde den svenska översättning med arameiskan från originalet då har du konstaterat att B82 ger en mycket bra, bokstavlig version av de här verser. Fast det stor bara "drottning" och inte "kungamodern" på arameiska, ändringen är perfekt i detta sammanhang. Drottningen som kom in var inte Belsassars fru, som var med honom i orgien, utan kungamodern Nitokris, Nebukadnessars dotter och Nabonidus' fru. Flera historiker förutom Bibeln visar att hon var en vis person i gamla Babel, och en mycket känd och respekterad sådan (dotter av den store kungen och drottning pga två kungliga äktenskap, med Neriglissar - 559-555 fKr - och Nabonidus - 555-539 fKr) De här verser visar att hon var väl underrättad om Daniels gärningar under hennes faders regering. När hon kallar Nebukadnessar som Belsassars "fader" menar hon "förfader", precis som man kallar Abraham "fader" till alla judar. 

Tronföljden efter Nebukadnessar var inte alls en fredlig process. Historien berättar att två kungar (Evil-Merodak och Labashi-Marduk) blev mördade av andra som vilje ta tronen med intriger. Den här situationen är orsaken till att Daniel, som hade varit högt upsatt under Nebukadnessar, var nu totalt glömd av de andra kungar. Nitokris gifte sig med Neriglissar, sedan blev hon änka och gifte om sig, nu med Nabonidus. Hennes ord om Daniel visar att hon har kännedom om det som hände under Nebukadnessars regering och om Daniels roll i det hela. Medan kungarna glömde Daniel, hon gjorde inte det. 

Varför förblev Daniel favoriserad av drottningen? 

"Derech eretz kadma l'torah" är en hebreisk fras från talmudisk doktrin som betyder "världens sätt går före Lagen". Med denna "världens sätt" menar man hur lever vi - särskilt hur hanterar vi våra personliga relationer - och vilket slags relationer utvecklar vi med andra efter vår relation till Gud. Det räcker inte att vara bekant med Bibeln och att tala mycket om den. Om vårt levnadssätt är orättvist eller ont, "bibeln" som vårt hjärta saknar gör våra ord tomma. Vår Herre illustrerar detta med den välkända liknelse av "den barmhärtige samariern". Där visas det att de som var "heliga" och kunde skrifterna väl, de hjälpte inte mannen i nöd. Men främlingen - som tillhörde även ett folk som var judefientligt - var den ende som visade honom barmhärtighet, Guds kärlek och Guds omsorg. 

Herrens Ord visar oss också att den Helige Ande utrustar människorna med andliga gåvor (1 Korinthierbrevet 12:7-10) och dessutom lämnar "frukter" när han bor i oss (Galaterbrevet 5:22-23) Daniels vittnessbörd, som vi kan läsa om i hans relation med kungarna och med babyloniska ämbetsmän, visar oss vishet och takt i profetens "världens sätt", och en stor tro också. Han bad alltid till Herren när olika problem hotade honom och sina vänner. Allt detta ingår i denna "ovanligt hög ande" som drottningen såg i profeten. 

Men... vilka gåvor behöver man för att uttyda denna skrift på väggen? 

Drottningen sade om profeten att "en ovanligt hög ande och klokhet och förstånd och skicklighet att uttyda drömmar och lösa gåtor och reda ut invecklade ting fanns hos denne Daniel". När vi fortsätter läsa ser vi att skriften såg ut som ett gatusäljares utrop, eller något slags handelsuttryck. Ingen förutom Daniel kunde se den profetiska meningen. Förutnämnda verser i 1 Korinthierbrevet visar två speciella gåvor som möjliggör att få uppenbarelse och tillämpning av ett profetiskt budskap. Observera 1 Kor 12:8: 

"Den ene får genom Anden gåvan att meddela vishet, den andre kan med samma Andes hjälp meddela kunskap"

"Den ene" eller "den andre" betyder inte att några får "bara" vishets gåvan och andra "bara" kunskap. De här verserna HÄR är i ett speciellt sammanhang, en gudstjänst där den Helige Ande verkar i olika människor, och DÅ visar sig olika gåvor i olika personer. Men vi kan faktiskt se flera gåvor i samma troende, självklart. Att Daniel visade en kraftig profetisk gåva hindrar inte andra andliga gåvor, som vi ser här: "vishet meddelande" och "kunskap meddelande". 

Vad menar man med att "meddela kunskap"?

I den grekiska från originalet läser vi "lógos gnóseos". "Gnósis" kan översättas som "kunskap", "vetenskap" eller "uppenbarelse". Det är ett slags kunskap som blir uppenbarad på ett övernaturligt sätt (inte nödvändigtvis en kunskap om det övernaturliga, utan övernaturligt uppenbarad) Skriften på väggen gav Daniel uppenbarelsen om det som skulle hända samma natt. I Apostlagärningarna kan vi läsa om den här gåvan, och om hur de första kristna brukade den. 

I Apost 5:3-4 kan vi läsa om hur Petrus fick en övernaturlig uppenbarelse om Ananias och Sapfeiras bedrägeri. De ljög om en donation som de skulle ha givit till kyrkan, och deras lögn blev uppenbarad till aposteln. I Apost 14:9-10 ser vi en annan uppenbarelse: aposteln Paulus "såg att en man hade tro så att han kunde bli botad" och han utförde en helbrägdagörelse på mannen. 

Detta "kunskap meddelande" eller "uppenbarelse" är, som vi har sett, en övernaturligt uppenbarad kunskap, och det brukar föregå andra gåvor, som t. ex. den profetiska (man profeterar om något som har blivit uppenbarat) Den föregår också gåvan att "meddela vishet". 

Vad menar man med att "meddela vishet"?

De ursprungliga grekiska ord är "lógos sofías". "Sofía" är visheten som inkluderar inte bara kunskap om något, utan också tillämpningen av denna kunskap. Från mänsklighetens gryning vet man att när man värmer vattnet upp, då kokar det och blir vattenånga. Men bara i Roms tid, en grekisk matematiker som hette Heron av Alexandria uppfann en liten turbin som visade att vattenånga kunde orsaka något att spinna. Vi fick vänta tills 1800 talet för att se hur ångmaskiner användades flitigt under den industriella revolutionen. "Kunskapen" och "tillämpningen" var skilda med flera millennier. 

Det händer samma sak med det andliga (självklart behöver man inte flera millennier för att se tillämpningen) I Apost 11:15-17 läser vi att Petrus fick en "gnósis" eller uppenbarelse att den Helige Ande hade fallit över hedningarna, och samt fick han visheten (lógos sofías) att han "skulle inte hindra Gud", dvs att det var Guds vilja att utgjuta sin Ande över hedningarna också. Det här meddelande av vishet visades också i kyrkans 1:a Koncilium i Jerusalem (Apost 15) På grund av uppenbarelser som Petrus och Jakob fick, kyrkan bestämde att inte kräva från de nya konvertiter bland hedningarna att de skulle följa de judiska religiösa lagar. 

Daniel meddelar vishet till kungen i det här kapitlet: det som hände med kung Nebukadnessar var en varning för Belsassar, så att han skulle prisa Gud. Romarbrevet 15:4 lyder (bokstavligt) "Allt som blev skrivet förut står där för att undervisa oss..." Straffet som drabbade Belsassar var resultatet av sin ogudaktighet och brist på vishet. 

Det finns en plats där jag jobbade i flera år, och från vilket jag har fina minne. Det är ett ålderdomshem som heter Stångberga Sjukhem och ligger i Brottby, Vallentuna. Någon gång pratade jag med patienterna (inte så mycket, eftersom jag jobbade inte med dem utan med själva byggnaden) En av de som jag kommer ihåg hette Martha Eklund, som var en fin och snäll tant som, trots mycket hög ålder och att vara rullstolsbunden, var väldigt klar i huvudet, positiv och med stor sinne för humor. 

En gång berättade hon till mig om några smärtor som höll henne vaken hela natt. Hon ville att jag skulle be för henne så att hon skulle bli helad. Det var ganska oväntat, eftersom jag hade aldrig pratat med henne om mirakel eller helbrägdagörelse (min svenska var inte så pass bra på denna tid) Vi visste bara att vi var troende. Hur fick hon idén att jag skulle be för henne och att hon skulle bli frisk igen, det vet jag ej, men jag tror hon fick ett kunskap meddelande. Självklart glömde jag mina språkbegränsningar när jag hörde om hennes tillstånd. Jag bad Jesus att hjälpa mig att be för henne (på min troglodyt svenska, den bön var kanske en av de konstigaste Herren har hört) Men när jag kom nästa måndag, då var Martha så glad! Hon berättade för mig att Herren hade helat henne, och att hon hade sovit perfekt i hela helgen. 

Halleluja! Allt är möjligt för Gud! 

När vi överlämnar oss själva i Guds händer, Han skall verka genom oss. Det är Guds gåvor som verkar, oavsett vilka våra mänskliga begränsningar skulle kunna vara. När vi läser om "trons hjältar" i Hebreerbrevet 11 ser vi en hel lista av troende, som kämpade med många mänskliga begränsningar, problem och förföljelser, men trots allt litade de på Gud och gjorde Herrens verk. Daniel också, som var i fångenskap i Babel och som in detta kapitel var glömd av kungen, kunde läsa skriften på väggen och uttyda den, eftersom Gud hade någon som inte hade glömt profeten och som vittnade om honom, så att kungen skulle kalla honom. Gudsgåvorna gjorde resten. 

Låt oss återkomma till frågorna från början:

Har du tänkt om kyrkoministern, som skall föra talan innan kistan går ner i jorden, skall hitta något ädelt eller positivt att berätta om dig? Eller om han eller hon skall behöva tiga om dina flesta ord eller gärningar?

Om du är nöjd eller inte med ditt liv hittills, och med ditt sätt att tjäna Gud, det vet jag ej. Men Han gör det. Och varje tvivel, fruktan, osäkerhet, vilket som helst motstånd som du kämpar emot för att vinna, det Gud kan omintetgöra. Det enda du behöver är att överlämna ditt liv i Jesus händer. Det är Han som gör helgon från syndarna, som tar de ogudaktiga och ändrar dem till sina redskap, och som tar de fördömda och gör dem till troende, så att istället för helvetet får vi vara med Honom och dela den eviga härligheten. 

Ta emot Jesus och börja ett segerrikt liv!

Må Herren välsigna dig! I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar