Daniel 5:24-28

Är du med i Guds plan, eller är du utesluten från den?

Så lyder Herrens Ord:

"Vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det goda, dem som han har kallat efter sin plan"

Romarbrevet 8:28

De som har varit "kallade efter Guds plan" är de som är "i" Guds plan. Om man är i Guds plan, då har man fått från Herren detta underbara löfte: ALLTING, ALLTING, ALLTING som händer med oss skall "hjälpa oss att nå det goda". I varje upplevelse, varje ord vi får, det skall alltid finnas någonting gott. 

I andra budskap har jag pratat om perioden när jag jobbade på ett sjukhem som var ålderdomshem samtidigt. I mina sysslor ingick att städa några delar av byggnaden, och när man gör sådant jobb får man hela tiden tomma dunkar från köket, tvättstugan, städsningsmedel... Första gång de blev får många, då visste jag inte vad skall man göra med alla plast dunkar, om man skulle slänga dem, spara, återvinna... Jag frågade min chef, Anders Josephsson, som var den ansvarige om allting som hade med byggnaden att göra, och hans anvisning var: platta till dem och släng dem. 

Än så länge verkar det inte finnas någonting speciellt med det hela. Men chefen var kristen och ordet jag fick hade flera meningar, som de brukar hända med Guds Ord. En mening som Anden uppenbarade direkt till mitt hjärta var att våra dagliga problem är som de här dunkarna: vi skall göra dem "platta", göra dem mindre i "volym" så att det blir lättare att hantera dem. En viss tid sedan blev det en situation där detta ord hjälpte mig. 

Som en del av Guds plan för mitt liv brukar jag styrketräna. Om du är inte bekant med detta, låt mig förklara: man startar med små vikter som är lätta att hantera, sedan blir det lite extra varje gång, och så upprepas processen till säsongen är färdigt - en säsong kan ta två eller tre månader; efter det får kroppen vila ett par veckor och sedan starta igen. 

Det var en dag att jag skulle göra triceps övningar i bänken med 60 kg (vikten som jag hade nått genom att lägga lite till varje gång) Denna övning ser ut så här:



Det hände att jag kunde inte slutföra sista repetitionen (detta händer ibland när man når gränsen av sin styrka; musklerna blir utmattade och man orkar inte sista repetitionen) När detta händer, din assistent hjälper dig med stången. Men jag var ensam hemma, utan någon assistent och med de där 60 kg plus stång i struppen. Jag hade ingen styrka kvar för att lyfta dem igen. För en stund tänkte jag att rulla de genom bröstet och magen så att jag kunde resa upp mig. Men min bänk var inte som den vi såg förut, utan som den här: 



I den här typ bänk, stången hade den "perfekta" ställningen för att INTE kunna flyttas: mellan de två pelarna och mitt huvud, ovanpå min strupe. Det var då att ordet om att "platta till" våra problem lyste någonstans i mig. Jag vände huvudet lite grann, ställde stången i mitt käke - som är ganska stark, tack Jesus - och höll stången med en hand. Med den andra handen nådde jag stångens spets, där det fanns en mutter som jag kunde skruva av. Då löste jag några vikter och hela grejen blev hanterbar. Herren gav mig lösningen till situationen. 

Budskapet om detta stycke - Daniel 5:24-28 - handlar om ett ord som Gud gav till kung Belsassar, samma historia vi har talat om och som man kan läsa i Daniel 5. Men kung Belsassar hade ingen som helst idé att Gud har någon plan; han var utesluten från den här planen och därför höll han på att synda och vanhelga heliga föremål. Ordet han fick var inte alls för att "hjälpa" honom. Läs följande verser: 

Daniel 5:24-28

"Därför har nu av honom denna hand blivit sänd och denna skrift blivit tecknad"

"Och så lyder den skrift som här är tecknad: Mene mene tekel u-farsin. Och detta är uttydningen därpå: Mene, det betyder: Gud har räknat ditt rikes dagar och gjort slut på det. Tekel, det betyder: du är vägd på en våg och befunnen för lätt. Peres, det betyder: ditt rike har blivit styckat och givet åt meder och perser" 


Om du jämförde denna översättning med arameiskan från originalet, då kan du konstatera att B82 har en mycket bra svensk tolkning av den ursprungliga Bibeln för de här verserna. Några detaljer om de arameiska ord skall vi ta itu med medan vi lägger till själva budskapet, eftersom denna skrift på väggen är överhuvudtaget styckets ämne. 

Varför var det omöjligt för kungen att förstå meddelandet? Varför var det obegripligt för sina vise män?

För att få en uppenbarelse om meddelandet som Gud talade till kungen behöver man att använda en andlig GÅVA. Daniel var en profet med Guds Ande - Han son ger alla gåvor - men de där babyloniska trollkarlar var inga profeter och hade inte Herrens Ande. Skriften på väggen har åtminstone tre tolknings nivåer, och för två av dem behöver man andliga gåvor. Observera de tre nivåerna: 

1) Den bokstavliga meningen: "MENE, MENE, TEKEL, UFARSIN" betyder "mina, mina, shekel och halv siklar". Denna mening är ganska lätt att förstå, det enda man behöver är att kunna arameiska. "Mene" är "mina", ett mynt som motsvarade 50 siklar. "Tekel" är "sikel" och "Parsin" är "halvor" (i detta sammanhang, halv sekel) Men denna enklare meningen visar oss varför fanns det ingen som kunde förklara meddelandet. "Mina, mina, shekel och halv siklar" betyder ingenting för kungen. Om vår kung får ett sådant meddelandet på väggen i Stockholms Slott, "femtiolapp, femtiolapp, krona och två femtioöringar", skrivet av en övernaturlig hand, det skulle vara obegriplit också. Skall Sverige betala 102 kronor till något annat land?, kunde Hans Majestät undra. Skall min bankkonto bli bara 102 kronor? Finns det någon som har satt 102 kronor som pris på mitt huvud? Detta slags "rop från en gatuförsäljare" förvirrade alla. Men inte Daniel. Guds profet fick från den Helige Ande två olika tolkingar till, och i den sista var själva profetian. 

2) Kunskaps meddelande: "MENÁ, TEKAL UPERÁS". Det är detta som Daniel läste genom Guds Ande. Då blir gatusäljarens rop något annat, "räknat, vägd, styckat". På både hebreiska och arameiska skriver man utan vokaler, så kan man se att i skriften på väggen, denna fras är nästan densamma som den andra. 

Denna "andra meningen" är alltid med när man läser eller hör liknelser, allegorier eller andra sätt att kommunicera Guds Ord. Till exemple, vi kan läsa om en viss "kvinna" i Uppenbarelseboken som beskrivs så här: 

"Och kvinnan var klädd i purpur och scharlakansrött och lyste av guld och ädelstenar och pärlor. I handen hade hon en guldbägare, som var full av skändligheter och smutsen från hennes otukt. Och på hennes panna var ett namn skrivet, en hemlighet: 'det stora Babylon, moder till alla skökor och skändligheter på jorden' "

Uppenbarelseboken 17:4,5

Att kvinnan var "alla skökors och skändligheters moder" menar att "kvinnan" inte är en kvinna. Namnet på hennes panna är en "hemlighet", eftersom vi läser "Babylon" men det menas inte den "Babylon" som har med Irak att göra. Meningen till denna Babylon skall vi se när vi talar om Uppenbarelseboken 17, om Herren tillåter det. 

Tillbaka med Daniel och hans tolkning, "räknat, vägd, styckat" är lite mer begripligt än den bokstavliga meningen, men den är en ganska svår mening också. Vad är det som var "räknat, vägd, styckat"? Är det samma sak, eller finns det tre saker, en som har blivit räknat, en annan som har blivit vägd och en annan som har styckats? Vad är det som Gud menar med att "räkna", "väga" och "stycka"? De här ord verkar hamna i samma sammanhang - gatuförsäljarens rop - och syfta till varorna som man skulle kunna köpa med de där minor, sikel och halv-siklar. Men Daniel hade andra andliga gåvor, nämligen profetians gåva. Denna gåva gav honom en tolkning till. 

3) Profetian - denna mening ger oss ett övernaturligt profetiskt meddelande: 

- Belsassars rike (hans regeringstid) var det som är "räknat" - eller "övervägd", "uppskattat" (arameiska "mená" menar allt detta) Kungen hade regerat tillräckligt länge. När man läser Daniel 2:21, profeten säger: "Han [Gud] låter tider och stunder skifta, han avsätter kungar och tillsätter kungar, han ger åt de visa deras vishet och åt de förståndiga deras förstånd". Han menar här att det är Gud son låter kungarna regera i den här jorden, och Gud som avsätter dem. Till exempel i Daniel 7:12 läser vi om profetens syn: "Från de övriga djuren togs också deras välde, ty deras livslängd var bestämd till tid och stund". Då menas att de andra "djur" - som betyder olika rike - fick en viss livslängd. Alla rike på den här jorden - Belsassars med - är i Guds händer. och det är Han son bestämmer om de skall bestå eller förgå. Det är darför Gud kunde "räkna" Belsassars rike och göra slut på det. 

- Det var Belsassar själv som var "vägd", "bedömd", "mätt" (arameiska tekál) och Gud bestämde att han skulle inte omvända sig. Gud ger oräkneliga möjligheter till alla människor för at de skall omvända sig och bli frälsta, men Guds tålamod innebär inte alls att det inte finns en dom. Denna slutgiltiga dom kom till Belsassar den dag då han vanärade Israels Gud. 

När vi läser Genesis 6:5-7 då ser vi en annan historia där människorna blev "vägda": 

"Men när Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla uppsåt och tankar alltid var endast onda, då ångrade Herren att han hade gjort människorna på jorden, och han blev bedrövad i sitt hjärta. Och Herren sade: "Människorna, som jag skapade, vill jag utplåna från jorden, ja, både människor och fyrfotadjur och kräldjur och himmelens fåglar. Ty jag ångrar att jag har gjort dem" 

Vi ser tydligen i detta stycke att Gud "vägde", "bedömde" människorna som Han hade skapat. Pga denna utvärdering, Herrens beslut var att skicka floden, en dödsdom och fördömelse lika Belsassars. 

- Det babyloniska väldet var det som var "styckat", "bröt" eller "delat" - arameiska "perás". Detta hände eftersom Guds plan var att ge makten till Persien ("meder och perser" i Daniels profetia) Det var perserna som gav judarna frihet att återkomma till Jerusalem och bygga om muren och templet, efter Guds plan för Israel. I Jeremias bok läser vi att den babyloniska fångenskapen skulle vara 70 år, och i Jesajas bok, att det skulle vara Kores - den persiske kungen - som skulle tillåta judarna att återvända till Israel. Gud "avsatt" kungen som föraktade judarna och som vanhelgade de heliga föremål, och "tillsatt" en annan som skulle låta dem att komma tillbaka till deras land och återbygga deras stad. 

Vad menar Babyloniens fall och Belsassars död för oss idag, dvs det profetiska budskapet som Daniel fick genom att tolka skriften på väggen? 

Låt oss börja med denna sista tolkningen, riket som blev "styckat" - dvs Babylonien. Gud hade som syfte att låta Jerusalems mur återbyggas, och templet också. Vi kan läsa om detta i Esra och Nehemjas böcker i Bibeln. Det är darför Gud avsatte Babylonien och tillsatte Persien. Och i moderna tider har vi sett en likadan händelse. 

Du har säkert hört om det "palestinska-israeli" problem. om "det palestinska folkets rättigheter" och varför "behöver" vi att skapa en "palestinsk stat" som skall vara lösningen för Mellanösterns fred. 

"Palestina" är namet som romarna gav Judeen och Samarien circa 136 eKr, när de besegrade judarna i deras sista krig mot det romerska väldet. Romarna kallade Jerusalem för "Aelia Capitolina" och förbjöd den judiska religionen. Deras mål var att utplåna den judiska identitet från jorden. 

Denna "Palestina" som romarna gav det namnet var i början områdena Judeen, Samarien och Syrien (den kallades "Syria Palestina") Detta område var befolkat av syrier, judar och romare, bland andra folk. ALDRIG i historien har denna "Palestina"varit ett land, och ALDRIG har den varit befolkat av "ett" folk. Det har alltid varit en koloni, ett ockuperat område, och befolkningen har alltid varit en blanding av olika folk. De har fakta skall man veta ordentligt så att man inte luras av den politiska propaganda som påstår något annat i våra dagar (nämligen Satans tjänare)

Många judar kallar för "palestinska araber" det där folket som vanligen kallas för "palestinier". Eftersom, om man skall kalla Israel för "Palestina", som romarna gjorde - då finns det "palestinska judar" som bodde alltid där för 2000 år, och "palestinska kristna" som har levt där från släkte till släkte, och flera andra "palestinska" folk och religioner. 
   
Denna romerska "koloni" - bättre, "provins", eftersom romarna talade inte om "kolonier", utan varje område de ockuperade var Rom helt enkelt - blev erövrade av muslimerna år 636 eKr, och efter det, av flera andra erövrare, tills det ottomanska riket. Vi kan ta en titt till det ottomanska riket före och efter 1:a världskriget:  

DET OTTOMANSKA RIKET ÅRET 1014




TURKIET ÅRET 1923




Efter 1:a världskriget, flera område - bl. a. Syrien, Libanon, Jordanien och Israel, alla som du ser i den första kartan men inte i den andra - togs ifrån det ottomanska riket och hamnade under andras styre. Jordan and Israel blev den "Brittiska Palestinamandatet". 

DET BRITTISKA PALESTINAMANDATET



Som vi kan se, detta mandat inkluderade både Israel och Jordanien. År det inte fascinerande att se hur samma historia upprepas? Vi menar att, på samma sätt som Herren gjorde slut på Babyloniens styre om judarna, gjorde Han med det ottomanska riket, och ersatte det med det brittiska. Orsaken är inte svårt att se: det var britterna som kom med idén att skapa ett hemland åt judarna, i samma område som de förlorade pga Rom. 

Denna uppdelning var bestämd i San Remo, Italien, året 1920. Det var en konferens där självständighet för flera länder i Mellanöstern var ämnet, bland dem Israel: 

UPPDELNING AV "PALESTINA"



Som vi kan se, denna "Palestina" är Israel, nämligen det judiska hem som britterna stod för, och "Transjordanien" är landet som vi känner nuförtiden som "Jordanien", där andra folk skulle bo. Faktumet att Israel skulle vara den Judiska Staten innebär inte alls att alla andra folk är uteslutade eller diskriminerade, eller deras religion förbjuden. Det finns miljoner muslimska araber som bor i Israel och som har samma rättigheter som judarna har, t.o.m många är med i Israels regering. Det finns kristna också, och andra folk och religioner, i staten Israel. 

Varför finns det så mycket oväsen och kontrovers om denna uppdelning? Låt mig berätta om en annan uppdelning som exempel. Den Brittiska Indien inkluderade den nuvarande Indien plus Pakistan, Burma och andra länder. På grund av religionen, efter det att britterna lämnade området, Indien blev uppdelad direkt i två länder, ett med muslimsk majoritet och ett annat med hindu majoritet. Denna uppdelning blev accepterad, och många muslimer flyttade till Pakistan och Bangla Desh - vid denna tid tillhörde dem två ett enda land - medan hinduerna flyttade till Indien - landet vi kallar "Indien" nuförtiden. 

Men det finns en annan historia när det gäller Israel. Judarna blev utkastade från alla arabländer och fick flytta till Israel. Men de muslimska araber som lever i Israel har inte varit utkastade. Många av dem vilje inte lämna området, många av dem accepterar inte ett land som heter Israel, utan drömmer med en arabstat som skall kallas "Palestina" och där judarna skall vara uteslutna. Bland minoriteten som accepterar att Staten Israel existerar, de flesta vill inte att den skall vara en "Judisk Stat", trots den judiska staten accepterar muslimska araber även i deras regering (Israel är en demokrati)

Att staten Israel existerar, detta är det mest imponerande profetiska uppfyllande i mänsklighetens historia i dem 1900s. Judarna har fått att komma tillbaka till deras land, som romarna erövrade och som de längtade efter för 2000 år. Hebreiskan är tillbaka som ett lands huvudspråk, och Judendomen som ett lands huvudreligion. Alla dessa händelser är mirakler som Gud har gjort för sitt folk, eftersom Gud har en plan för dem. Man kan inte se att sådant händer med flera andra folk som just nu har inget land - du kan tänka på kurderna, tjetjenier och flera andra, INTE på de palestinska araber, som är välkomna i Jordanien eller i själva Israel, som medborgare av den judiska staten. De har inte bara ett land, utan två länder att välja mellan. Är du MED Gud eller MOT Honom?

Tillbaka med skriften på väggen som kung Belsassar såg, den har andra meningar för oss, parallella till Guds folks ämne. Det finns en annan "Belsassar" som kallas för Satan. Han har fått samma meddelande: hans rike har "räknats" och Gud skall göra slut på det, han har blivit "vägd" och skall gå till helvetet i evigheten, och hans rike har blivit "styckat" och givit till Herren Jesus Kristus. De här profetiorna, som har fullbordats delvis i oss som har tagit emot konungars Konung och herrarnas Herre, skall uppfyllas och bli synliga för alla människor på jorden när Jesus kommer tillbaka. 

Denna "Babylon" som föll denna natt har en profetisk motsvarighet i våra tider, i den andra "Babylon" som aposteln Johannes såg i Uppenbarelse 17-19, och som skall också falla för att lämna plats åt Guds Rike, det tusenårige riket som skall börja vid Herrens andra tillkommelse. Denna nya "Babylon" representeras i de här kapitel av Uppenbarelseboken som en kvinna riddande på ett djur, båda upphöjda i Satans makt (draken i kapitel 12) Ett bland Satans mål skall vara att förfölja Israel, en annan "kvinna" som födde Messias, Jesus Kristus vår Herre. 

 Jag vet inte om du tillhör Guds rike eller denna världens, om din konung är Satan eller Herren Jesus Kristus. Men jag vet stensäkert att denna världens rike, som är alla under Satans välde, skall vara under Jesus' välde, eftersom Bibeln säger så, solklart. Att Jesus skall regera i evigheten och Satan skall gå till helvetet i evigheten det vet jag också stensäkert, eftersom detta är med i min Bibel, också. Denna "uppdelning" mellan himmelen och helvetet bestämdes före världens skapelse, och våras kupong för att resa till himmelen i de här tider vi lever i är Jesus Kristus, vår Herre och Frälsare.  

Har du tagit emot Jesus Kristus som din Herre och Frälsare? Om du har inte gjort det, låt mig berätta att möjligheten finns, fortfarande. Han kom för att förlåta dina synder, för att befria dig från dem och för at ge dig evigt liv. Allt du behöver är att be, ångra dina synder och be Honom om frälsning. Guds plan för manskligheten är att alla skall räddas, att ingen skall gå förlorade. Men man ser miljoner som går förlorade eftersom de accepterar inte Gud, inte heller Guds plan. Jag ber dig, gör inte samma misstag! Gud skall inte ändra sin plan eftersom människorna föraktar Honom. Det är människorna som går till helvetet eftersom de följer Satan. Detta är den Ondes rike, delen han fick pga hans uppror. 

Ta emot Jesus idag, som din Herre och Frälsare! 

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar