Daniel 5:15-16

Vad är det som du har hört om vår Herre Jesus Kristus?

Observera de här verserna:

Daniel 5:15-16

"Nu är det så, att de visa och besvärjarna har blivit hämtade hit till mig för att läsa denna skrift och säga mig dess uttydning, men de kan inte meddela mig någon uttydning på den. Men om dig har jag hört att du kan ge uttydningar och reda ut invecklade ting. Om du alltså nu kan läsa skriften och säga mig dess uttydning, så skall du bli klädd i purpur, och den gyllene kedjan skall hängas om din hals, och du skall bli den tredje herren i riket"




Om du jämförde den svenska versionen med den arameiska från originalet, då har du hittat en liten skillnad på "besvärjarna", som kommer från arameiskan "ashfayá" och betyder "stjärntydare". Annars, B82 har gjort en mycket bra översättning. Vi kan se att, även i sitt fallna tillstånd och sin andliga förvirring, kungen Belsassar sökte profeten och frågade honom. Varför? I princip, själva texten visar oss att hans mor berättade för honom om Daniel och rekommenderade profeten. Kungen själv säger, "... om dig har jag hört att du kan ge uttydningar och reda ut invecklade ting ..."

Vad har du hört om vår Herre Jesus Kristus?

I de här dagar där man firar Påsk i de kristna kyrkor, dvs att man firar Jesu död och uppståndelse, vad är det som driver dig så att du deltar i festen - eller inte? Vad betyder "Påsk" till dig?





Den här foton, som var tagen tjugo år och tjugo pund sedan, var givit till mig som present första gången Herren gav mig nåd för att föra söndagspredikan inför församlingen. budskapet var precis om Påsk. Gudstjänsten blev en mycket speciell sådan, och Herrens Ande gjorde underbara verk. Min pastor och hans fru ledde lovsången med en kraftig smörjelse. Jag vill påminna idag om versen som var kärnan till budskapet, och som man läser i Påskens institution: 

"Och blodet skall vara ett tecken, er till räddning, på de hus i vilka ni är. Ty när jag ser blodet, skall jag gå förbi er. Och ingen hemsökelse skall drabba er med fördärv, när jag slår Egyptens land"

2:a Moseboken 12:13

Låt oss komma ihåg sammanhanget till detta löfte. Det hebreiska folket hade levt i slaveri i Egypten för mer än 400 år, och Gud kallade Moses för att leda dem ut ur landet. Profeten hade gjort alla tecken som Herren befallde honom att göra, utan den enda, den sista plågan som skulle drabba Egypten och som skulle övertyga Farao att låta folket gå. "Blodet" som menas i versen år påsklammets blod, djuret som de skulle äta innan avgången. I det här kapitlet kan man läsa att de fick en bafallning av att märka entrédörrar i deras hus med lammets blod, så att det var påtagligt att det var hebréer som bodde där. Sista plågan var döden av alla förstfödda i Egypten, bland både människor och djuren. Men plågan skulle inte drabba dem som hade sina dörrar märkta med lammets blod. 

När Israelsfolket firar Påsk, då kommer de ihåg befrielsen som Gud verkade genom Mose, för att leda de ut ur Egypten och till det förlovade landet, nämligen det Heliga Landet. Påsk var också ett av flera årliga tillfälle när judarna gjorde ett pilgrimsfärd till Jerusalem, och i evangelierna kan vi läsa om minst tre gånger när vår Herre Jesus kom till huvudstaden för att delta i Påsken. Sista måltiden som Han åt med sina lärjungar var en påskmåltid, och det var i Påsk när Han körfästes, dog och återuppstod. 

Nu blev det en ny mening till Påsken, med Herrens död och återuppståndelse. Aposteln Paulus kallar Jesus för "vårt påsklamm", som Johannes Döparen hade kallat Honom också, "Guds Lamm, som tar bort världens synd" (detta uttryck är mycket bättre sagt på svenska som, "Guds Lamm, som bär världens synd" eftersom "airo", det grekiska verbet som man har översatt som "att ta bort", betyder också "att bära", det som Herren bokstavligen gjorde med våra synder på korset) I Uppenbarelseboken kallar aposteln Johannes vår Herre som "Lammet som blev slaktat" och kallar Jesu förening med sin kyrka som "Lammets bröllop". 

Jesu blod har samma kraft och samma funktion som påsklammets. En dödlig plåga skulle drabba Egyptierna, och skulle låta hebréerna orörda, om de hade sina dörrar märkta med blodet. På samma sätt, de hemska plågor som är profeterade i Uppenbarelseboken, från de sju sigill till de sju basuner och de sju skålarna med Guds vrede, de plågor skall drabba varje människa hör på jorden som inte har tagit emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare. Bara de som har tagit emot "Lammet som blev slaktat" och som litar på Hans blod som blev utgjut på Golgotas kors, skall slippa de här plågorna. 

Men det finns även mer kraft i Jesu blod. Frälsningen som verkades på korset, i Golgotas kulle, börjar inte med "livet efter detta" eller med de dödas återuppståndelse, som skall hända när Jesus återkommer. Frälsningen börjar när du tar emot Jesus Kristus som den Herre och Frälsare. 

Vad har du hört om blodet som Jesus utgöt? 

Läs följande verser i Guds Ord:

"Ty han är vår fred, han har med sitt liv på jorden gjort de två lägren till ett och rivit skiljemuren, fiendskapen. Han har upphävt lagen med dess bud och stadgar för att i sin person skapa en enda människa av de två, en ny människa, och så stifta fred. I en enda kropp försonade han de båda med Gud genom korset, då han i sin person dödade fiendskapen"

Efesierbrevet 2:14-16

"Skiljemuren" som delade mänskligheten i "två läger" kan vi förstå enligt vers 12, som berättar att hedningarna (icke-judar) "var utan Kristus, utanför medborgarskapet i Israel, utan del i förbunden och deras löfte, utan hopp och utan Gud när ni levde i världen". Hedningarna kände inte Israels Gud och därigenom hade de inget hopp i världen. Korsets blod "FÖRSONAR i ett enda kropp både judar och hedningar".  

Detta är kraftfull. Allting som Gud är och allting som Han kan göra var tillgänglig till Israel - det enda folk som kände Gud, tillbad honom och hade Guds Ord, de Heliga Skriften. Resten av mänskligheten, hedningarna, dyrkade "andra gudar" - nämligen demoner. Vägen till gemenskap med Gud, till ett levnadssätt efter Guds vilja och till att gå till evigheten med Gud (att bli frälst) var känd och lytt bara bland judarna, genom deras lydnad till de heliga Skriften. Jesu blod gjorde möjligt att hedningarna skulle kunna bli deltagande i "medborgarskapet i Israel", bli välsignade genom sin "del i förbunden och deras löfte" och hysa "hoppet" som tillhör dem som känner Gud. På grund av tron på Jesus Kristus, vi hedningarna är "ympade" i Israel (det "odlade olivtrådet" i Romarbrevet 11:24)

Om du har inte ännu tagit emot Jesus Kristus som Herre och Frälsare, då lever du i fientlighet mot Gud. Kristi blod, utgjut på Golgotas kors, är vägen till FÖRSONING med Gud. Kolosserbrevet 1:20 lyder, "...och att genom hans blod på korset stifta fred och försona allt med sig genom honom och till honom, allt på jorden och allt i himlen"

Gud har en underbar plan för ditt liv, som skall göra dig till en välsignelse, först och främst till dig själv och sedan till alla andra. Entrén till denna välsignelse är Jesus Kristus, och det är Han man skall ta emot som Herre och som vår livs Frälsare. Vilka som helst onda verk som Satan har gjort i ditt liv kan omintetgöras genom Jesus! Du kan bli en ny varelse, skapade eller "återskapade" efter Guds plan. 

Kung Belsassar var en trotsig syndare, som höll på att vanära de heliga bägarna från Jerusalems tempel i hans orgie med sina stormän, höll på att bli berusad och på att dyrka demoner. Skriften på väggen skrämde honom rejält - eftersom vi har ett andligt "larm" som kallas för "samvete" och säger till oss att vi gör gott eller ont - och i sitt tillstånd av fruktan fick han kännedom om Daniels förmåga för att hjälpa honom, och då sökte han profeten. 

Har du sökt Herren?  

Aposteln Paulus predikade i Athen att Gud "Av en enda människa har han skapat alla folk... för att de skulle söka Gud och kanske kunna treva sig fram till honom..." (du kan läsa hela budskapet i Apostlagärningarna 17) Skälet att vi existerar är ATT SÖKA GUD. Om vi lever utan Honom, då har vi levt hela tiden "döda i våra synder". 

Du kanske skulle kunna undra, "men... var det någon mening i att söka profeten, om Belsassar skulle drabbas i alla fall av straffet som profeterades i skriften på väggen?

Låt mig berätta det som står i Hebréerbrevet 11:6, "Utan tro kan ingen finna nåd hos honom. Ty den som vill nalkas Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom". Kung Belsassar sökte profeten eftersom han "hörde" om det han kunde göra, men inte eftersom han hade tro eller var säker på att Daniel skulle vara kapabel. 

Har du sökt Herren MED TRO?

Tror du på att det finns en Gud som skall belöna dig när du söker Honom? 

I början talade vi om första söndagspredikan Herren gav oss, efter det att vi sökte Honom på knä. Vid denna tid var vi illegala invandrare, gömda och under hot, att bli deporterade tillbaka. På många sätt har Herren belönat oss. Vi har fått medborgarskap, ett hem, jobb, transportmedel... bara när man nämnar det materiella. Dessutom skulle man räkna många budkskap, uppenbarelser och lovsånger som Herren har givit oss, de själar som har blivit evangeliserade under åren, genom resor i hela Sverige, radiostationen i Sollentuna eller Internet. Allt som Gud har gjort med oss och med miljoner troende genom tron på Hans Sons blod, Lammet som blev slaktat, allt detta vill Han göra med dig också. 

Tror du på detta? Vill du ta emot Jesus Kristus som din Herre och Frälsare? Det enda du behöver göra är att be till Honom, "Herre, jag bekänner att jag har levt i synd, utan att bry mig om Dig och om planen Du har för mig. Förlåt mig, rena mig från alla mina synder genom blodet som rann på Golgotas kors, och kom in i mitt liv. Jag vill att Du, Herre Jesus, skall vara min ledare, min Frälsare. Jag vill höra dig, ta emot Ditt Ord, följa Dig. Jag vill gå till evigheten med Dig. I Jesu heliga Namn. Amen". Det här beslut att följa Jesus, om du gör det helhjärtat, är allt som krävs för att befria dig från döden och ge dig liv, för att öppna dörren till dig så att du kommer in i detta nya liv som Gud har förberett för dig. Vänta inte längre! Herren kan återkomma närsomhelst, och de som tillhör Honom skall föras bort till himmelen, men då skall det bli på jorden en vedermöda "... vars like inte har funnits från världens början till denna dag och inte heller kommer att finnas" (de här är Jesu ord) Idag är din frälsningsdag, din välsignelses dag! 

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar